zeepier-op-leka-herfst2016.reismee.nl

Dag 2: Uitslapen, zaken regelen en vis vangen!

Gisterenavond om ca 23:00 kwamen we met de postboot aan op Leka. Na het vliegen dus 3 uur met de bus en daarna nog 2 uur met die snelle postboot (de hurtigbåt; kruissnelheid 50 km/u).

Buiten op zee stond nog windkracht 5 a 6. Toen we een stukje over open zee moesten bleek dat de golven van de hardere wind eerder op de dag nog niet weg waren. Al snel ging het gas eraf en ging het op sommige momenten nog maar met 20 km/u en voelden we ons op sommige momenten gewichtsloos. Gelukkig duurde dat maar een half uurtje.

Al met al een heel voorspoedige en relaxte manier om er te komen. Het lijkt veel gedoe, maar dat valt eigenlijk best wel mee. We vlogen SAS-plus omdat we dan 46 kg ruimbagage mochten meenemen (de hengelsportspullen moeten toch ook mee). SAS-plus heeft daarnaast als voordeel dat je ruim zit voorin het toestel, goed gevoed en geweterd wordt. SAS heeft voor het weteren een speciaal biertje. Heerlijk bitter biertje; Mikkeler.

Hebben we er een paar van genomen. Zo nu en dan hadden we wel het idee met George op pad te zijn. Wim blijkt net zo’n kliko te zijn. Heeft de lunch uit het ene vliegtuig nog niet verteerd en zit in het andere vliegtuig al weer aan de snacks. Nog maar net geland op Trondheim stond hij al weer voor de worstenkraam zich te verlekkeren aan bacon-worsten (normaal het handelsmerk van Zeepier) en in de bus en op de boot moeten zijn meegebrachte bolletjes er aan geloven.

Eenmaal in het huis nog snel de meeste dingen uitgepakt en toen lekker slapen. Vanmorgen lekker uitgeslapen. Het waait nog best hard met zo nu en dan pittige buien.

De rest van de spullen uitgepakt en de hengels in orde gemaakt. Bjorn Harald gebeld dat we fietsen wilde huren. Die kwam hij om een uurtje of 13:00 brengen.
Karl Oddvar gebeld en die bleek net met de boot van 11:00 uur thuis te zijn gekomen. Zeepier en Niels zijn met de fiets boodschappen gaan doen.
Om ca 16:00 uur nog maar een uurtje gaan vissen. Een mooie kabeljauw, een kleine roodbaars en wat koolvissen als resultaat. We hebben in elk geval wat te eten morgen. Vanavond bestaat het diner uit smörrebröd van gerookte zalm met zelfgemaakte honingmosterdsaus op geroosterd brood.

Daarbij een paddestoelensoepje. De koppen en graten gaan morgen in de krabbevallen die Karl Oddvar komt brengen. Ook zal hij in zijn schuur kijken of hij daar een goede greep heeft om wadwormen te steken.