zeepier-op-leka-herfst2016.reismee.nl

Dag 4; Niks kapot gemaakt!

Gisterenavond was en tijdens een opklaring behoorlijk helder noorderlicht te zien. Geprobeerd en foto ervan te maken, maar met de camera in de smartphonelukte dat helaas niet. De lens vangt te weinig licht, dat dan ook nog in beweging is. Karl Oddvar heeft ook gisterenavond zonder dat we het in de gaten hadden ook nog een greep gebracht om wadwormen te steken.

Vanmorgen regende het veel harder dan verwacht. De buienradar liet zien dat de weergoden Leka niet goed gezind waren, want het regende zo ongeveer nergens in Noorwegen, alleen op en rondom Leka. Tegen 11:00 klaarde het op en zijn we vertrokken. Altijd weer spannend. Immers nu mochten we weer op pad met de blauwe boot. Gelukkig deed die het weer perfect.

Vissen was taai vandaag. De kabeljauw en verschillende andere vis zit ver op zee in het diepe koude water. We wilde eens kijken of er misschien wel wat kabeljauw te vinden was aan de vaste wal kant. Ook hier moeilijk door de lagen koolvisjes en makrelen heen te komen. We plukten van een belachelijke diepte van 50 meter een 3-tal pollakken. Ondiep en diep was verder niet de beoogde vissen te vangen. Niels liet nog even een koolvisje uit en daaraan vergreep zich nog een meter kabeljauw die de (mid)dag dan nog goed maakte.

Later ving zeepier nog een lengetje. Gelukkig was het bijna windstil en scheen de zon volop. De koppen zijn ondanks de brandzalf toch best wel verbrand geraakt.

Karl Oddvar bleek gisterenavond niet alleen een greep te hebben gebracht, maar ook een paar krabbenfuiken met gewichten, touw en boei op steiger te hebben klaargezet. Was wel weer effe goed nadenken hoe nu die knoop werkte die je altijd weer los kan krijgen. Uiteindelijk is dat toch gelukt. Bij terugkomst de fuiken dus toch maar van aas voorzien en en snel nog uitgezet. Bij thuiskomst bleken de buren al krabben te hebben gevangen en waren ze water aan het koken om de krabben te bereiden.

Er zijn al veel krabben gevangen dus het is te hopen dat er nog wat voor ons over is. Hopelijk kunnen morgenavond aan de slag. Niels riep al dat hij er niet aanging beginnen. De vorige keer was voor hem eens maar nooit weer. Toen heeft hij twee avonden krabben staan koken.

Het eten vanavond was viscurry met rijst. Lekker snel klaar en met verse vis. Mjammie!!!!!!! (en goed klaar gemaakt wantde duif ging niet koeren!)

Morgen gaan we het eiland op om forel te vissen. Zeepier had vanochtend tussen de buien door, met de nieuwe greep, al een 50 pieren gevangen. Dus we gaan fietsen morgen. Aan Wim kun je dat wel merken. Hij heeft van een kwakzalver een doos pillen meegekregen voor zijn knie(?). Mijn hemel wat een knoerten van dingen; formaat “doosje goed gesloten houden”! Die mag je wel met een pillenschieter inbrengen. Hij eet ze als een snee brood; in kleine stukjes! Hij vraagt alleen nog niet om een rolletje vleeswaar om de stukjes. Ben benieuwd of die stukjes pil morgen in zijn knie zijn aangekomen!

Rien Buitink

Dat is echt genieten daar.
Veel plezier nog.
Gr.Rien