zeepier-op-leka-herfst2016.reismee.nl

Einde dag 7; De laatste dag op Leka.

Vandaag is het plan om een rondje om Leka te fietsen. We hebben geen idee hoe geaccidenteerd de route zal zijn. We hebben hem al verschillende keren met de auto gereden, maar dan blijven de hellingen niet in je herinnering. We zien wel.

Eerst hebben we een afspraak met Beathe, de voorzitter van de kerkeraad hier op het eiland. Zij zal ons het uit de zestiende eeuw daterende altaar kabinet laten zien dat de kerk hier bezit. Deze zogenaamde retabel wordt toegeschreven aan een Nederlandse Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop. Nederlands fabricaat dus! Om strak 10:15 komen we bij de kerk aan en laat Beathe ons vol trots de kerk, de daarin hangende schilderijen en natuurlijk de retabel zien.

Deze stukken zijn in de 19e eeuw tijdens een brand gered en staan nu in de daarna gebouwde kerk.

Na afscheid te hebben genomen fietsen we verder. Het is prachtig zonnig weer en de temperatuur zal vandaag oplopen naar 14 graden. De eerste hellinkjes zijn nog te nemen. Naar mate we verder komen zijn er echter ook tussen waar we de fiets maar even aan de hand al lopend meenemen.

Net na de middag lunchen we onderweg op een picknickplaats aan de westkant van Leka.

Voor de geologisch geïnteresseerden onder ons; dat is in het gebied waar alleen rode gesteenten te zien zijn aan het oppervlak. Leka is een zogenaamde ofioliet een stuk doorsnede van de aardmantel dat op zijn kant is komen te liggen. Je kunt dus van oost naar west van de oceaanbodem via de aardkorst naar de aardmantel lopen. Die rode gesteenten bestaan uit duniet (onderste deel van de magmakamer) dat verweerd is en door het ijzer knal oranje is.

Om ongeveer 14:30 zijn we bij Leka Spiseri waar we de fietsen zouden terugbrengen. We worden daar hartelijk ontvangen door Gretha die ons in het gebouw rondleidt en vol trots de plannen voor de toekomst verteld. Ze willen naast het restaurant dat ze nu runnen, daar een glamping maken met een paar piramidetenten en yourts. Verder moet het terrein met cultuurelementen opgeleukt worden en gaan ze in de brocante- en tweede handshandel.

Na thuiskomst eerst maar eens effe lekker in de zon een biertje gedronken met een chippie.

Vervolgens zijn we aan het inpakken gegaan.

Morgenochtend moeten we om 06:55 klaar staan op de steiger voor de hurtigbåt die ons naar Namsos zal brengen. Dus alles moet vanavond klaar staan.

Oh ja, het eten vanavond -en dat George bijzonder aanspreken- waren opgewarmde kliekjes, aangevuld met een snee brood met dik beleg.

pieter

Hartelijk bedankt voor de leuke verhalen en een goede terugreis. En Willem, neem dat kanon mee naar Woerden, dan kun je de katten uit je tuin schieten!!