zeepier-op-leka-herfst2016.reismee.nl

't Kwam op als ..... , maar Zeepier gaat toch nog even naar Leka deze herfst

Ja, alles loopt zoals het gaat. Niels mompelde begin augustus nog zo iets van dat de zomer wel lang duurt als je geen vakantie neemt.Rene trekt per ongeluk de stekker uit zijn net verworvenvrieskistje als hij op vakantie gaat en wezouden nog naar Dover gaan vissen. Dat zijn zo ongeveer de ingredienten die ervoor zorgden dat we nu in eens naar Leka (Noorwegen weet je nog!) gaan.

Innocent

Net als vorig jaar zouden we weer naar Dover gaan vissen. Als pratende daarover kwamen de kosten en de reistijd aan de orde. Die zijn voor 1 dagje daarvissen best fors. Dus Rene op zoek naar alternatieven. Hij kwammet opties in West-Schotland en Zuidoost-Ierland. Leuk, want daar zitten vissoorten die we nog niet kennen!

Het moest een korte vistrip bijven, dus 1 dag heen en 1 dag terug reizen werd de norm entegenover 2 dagen reizen moest toch minimaal 4 dagen ter plekke staan,de kosten moesten matig en beheersbaar zijn.Niels deed een duit in het zakje door erop te wijzen dat hij graag wilde, maar geen zin had om tol aan Neptunus te betalen.

Yell

Schotland zou kunnen met de auto via de ferry naar Newcastle en Ierland via vliegen naar Cork.Na wat gezoek bleek al snel dat zogenaamde "self drive" boteneigenlijk niet beschikbaar zijn in beide regio's. Als er al iets te vinden was dan was het heel klein en alleen geschikt in zeer beschutte baaien. Dat zou de visserij wel erg inperken. Verder bleek dat de kosten verre van matig te noemen waren. Toen de gedachten weer terug gingen naar vissen in Dover, bedacht Zeepier ineens dat hij 2 jaar geleden met Niels een 1 daagse reisroute naar Lekauitgevogeld had. Nielsgaf toen echter de voorkeur voor reizen met de auto.

Inmiddels was het in onze hoofden alhelemaal mis gegaan. In onzegrijze massa's was op een of andere manier het beeld verankert datwe eenweek gingen vissen!

Cool

Dan de Leka optienog maar eens verkennen. De huur van het huis en de boten op Leka kennen we. Karl Oddvar reageerde direct dat we na 26 augustus welkom waren. Even snel scannen naar de prijzen bij de luchtvaartmaatschappijen die op Oslo en Trondheim vliegen liet zien dat de kosten matig te noemen waren. Dus vliegen naar Trondheim, met de expresbus naar Namsos ende snelle ferry naarLeka.

Toen alles regelen met het thuisfront en inpassen in de werkplanning. Helaas bleek toen we dat rond hadden,dat de goedkope tickets van de KLM (een directe vlucht!) niet meer beschikbaar waren. Dus dan metSAS. Wel met overstappenin Kopenhagen (heenweg) en Oslo (terugweg). Uiteindelijk vertrekken we nu op de relaxtetijd van 10:25 uur vanaf Schiphol en zijn dan om 23:00 uur op Leka. Het huis staat op 50 m van de ferry dus dat is verder geen probleem. Een afwisselende tocht van ca uurtje vliegen; ca uurtje op vliegveld; ca 1,5 uurtje vliegen; ca 2 uurtjes vliegveld; ca 2,5 uur in de bus en ca 3 uur op de snelle ferry naar leka. Tussentijds natuurlijk steeds de bagage verslepen! Op de tussenstops doet SAS dat gelukkig voor ons. Met de noodzakelijke visspullen erbijis het uiteindelijk toch2 maal 23 kg en 1 maal 8 kg per persoon. Ons verplaatsen op Leka (boodschappen; forelvissen en eiland verkennen) doen we met fietsen die Bjørn Harald verhuurd.

Rene

Stinken die vriezer als je 2 weken later thuiskomt en het is 30 graden in NL....niet plezierig dat ding te ontmantelen...Gelukkig werkte de gemalen-koffie truc van Conny om de ergste stank te verdrijven. Schoon maken is niet gelukt...Mario daarentegen had nog wel interesse.

GJ

Al eens aan gedacht om volumineuze kleding vacuüm te verpakken? Scheelt een hoop qua ruimte.