zeepier-op-leka-herfst2016.reismee.nl

Wat gaan we allemaal doen op Leka?

Als we op Leka zijn vertoeven we overdag eigenlijk altijd op zee. Elke dag ‘s morgens weg en pas ’s avonds weer terug. We nemen eigenlijk nooit tijd voor iets anders. Ja, als er teveel windwas zijn we wel eens met de auto een stukkie gaan rijden. Kijk, teveel wind gaat in de meeste gevallen samen met veel regen; pokkeweer dus. Ook hebben we een keer (toen was er alleen veel wind) geprobeerd op forel te gaan vissen in het meertje op de berg. Dat was toen helaas nog bevroren (eind april!). Al jaren prijken op het lijstje met dingen te doen op Leka het fietsen van een rondje om het eiland, forelvissen, kantvissen op zeeforel, bezoeken van bezienswaardigheden alsbijvoorbeeld Lekamøya en het geologie cq stenen museum van Jostein Hiller of iets dergelijks.

Dit jaar moet dat dus echt gebeuren. We hebben ons nu echt voorgenomen om er meerdere dagenmet de fiets op uit te trekken, wat te wandelen en te gaan forelvissen in het meer (dat nu nooit bevroren kan zijn!). Dat laatste is ook tevens een aardige wandeling. Tussendoor of tijdens deze activiteiten zal er ook best nog wel een momentje zijn om bijvoorbeeld ergens vanaf de kust wat te vissen. Dus niet elke dag de zee op. We gaan dit keer dus niet wachten met andere dingen te doen tot het pokkeweer is en we er met de boot niet uit kunnen. Want dan ga je er immers ook niet uit om wat anders te doen!

Trouwe lezers zullen denken; we lezen helemaal niets over het eten dit keer? Misschien is Zeepier wel op dieet? Inderdaad is de voedselvoorziening dat dit keer wat onderbelicht in deze blog. We moeten het dit keer in elk geval ook doen met wat we in de buurt hebben. Dus veel vis. Misschien in het begin nog een krabbekooi zetten zodat we ter afwisseling ook nog een keer een maaltje met krab eten. Een keer een viscurry maken.

Indonesische viscurry

Er zal vast wel makreel te vangen zal zijn. Daar moeten we toch achteraan om alvast een aasvoorraad voor volgend jaar aan te leggen. Echt kakelverse makreel is heel erg lekker! Die vindt je in NL dus nooit.

Oosterse makreel uit de oven

Of gebakken makreel met doppers en gebakken piepers.

Natuurlijk is er ook kabeljauw, pollak, schelvis, schar en schol. Verder zal er in de vriezer van de supermarkt desnoods ook wel vlees liggen. Anders wordt het vegetarisch. Zeepier heeft nog wel een mooi vegetarisch recept liggen voor bloemkool met een saus van gekookte parelgort, overjarige cheddar en creme fresh. Geen nood dus! Zie je wel, we komen dagen te kort om alles te eten. We redden ons wel!

Rene

Die viscurry staat mij wel aan!

George

Min like het well what met gebakken mackereel met
doperwten
Ok Ben benieuwd hoe Julie alles mee krijgen gezien Julie
In het voorjaar bijna door de as van de auto zakken door de hoeveelheid en gewicht.
Maar success met alles en ik hoop veel goed weer

Rene

In reactie op George:
Gewoon 2 (onder)broeken en 2 shirts en je vispak en niet 2 kubieke-meter aan kleding in een tas stoppen...er staat een wasmachine in het huisje of besteed je dat normaal uit :>

rinus

ook wij nemen veel kleding en te veel eten mee.
we nemen ook altijd twee konijntjes mee om daar in Denemarken heerlijk te braden met gebakken kriel aardappeltjes met een makkelijke groente, ook is pasta met zalm een favoriet op de menukaart maar ook een keer uit
eten gaan bij een plaatselijk restaurantje is leuk.
hoe maken jullie een krabschotel klaar, want wij vangen
ook krabben, dit jaar hebben wij maar twee kabeljauwtjes
gevangen, maar wel veel platvis, het zeewater was te warm 18 graden