zeepier-op-leka-herfst2016.reismee.nl

Is die er, of is die er niet?

Het is weer eens zover. Karl Oddvar reageert al een tijdje niet meer op sms’jes. Dat komt wel eens meer voor omdat hij op zijn werk zijn gewone telefoon niet mag gebruiken omdat die niet explosieveilig is. Meestal betekent dat hij dan op zee zit (hij werkt nu op een olietanker).

In een van zijn vorige sms’jes gaf hij aan dat het schip waarop hij voorheen werkte op 12 september naar Maleisië zou vertrekken en dat hij ging werken op een schip dat nog in Singapore lag, maar dat wordt overgevaren naar de Noordzee. Wat blijkt nu: hij zit op dat schip. Rene zag dat hij zo nu en dan wel actief was op Facebook en stuurde hem dus via dat medium een berichtje. Ja hoor, bijna hetzelfde als we eerder gehad hebben; hij is pas begin oktober weer thuis als wij er al zijn. Maar met een typische Karl Oddvar reactie zegt hij: dat het allemaal geen probleem is want jullie weten alles wel te vinden in huis en je weet waar de boten liggen. En oh ja, in het huis ligt wel ergens beddegoed (dacht hij)!

Op het sportviskampLeka Camping zitten Piet en Wil vaak. Piet komt vaak meerdere keren per jaar naar Leka en dan ook regelmatig tegelijk met ons. Wil woont zo ongeveer de hele zomer op Leka Camping en treedt daar op als visgids. Als we de tijd vinden gaan we nog wel eens buurten bij ze. Soms komen we ze ook wel op het water tegen. Het is schollentijd , het zou dus leuk zijn onze records eens te verbreken (dat van Zeepier is een schol van 63 cm en een schar van 42 cm). Je kunt ze vangen met vis, maar het beste aas is wadwormen (geen familie van!). Het zou dus reuze handig zijn als we de beschikking hadden over een pierengreep (te zwaar om mee te nemen als bagage!).

Op Leka Camping staat er één weten we van Piet en Wil. Piet is echter net terug van Leka. We hadden hoop dat Wil er nog was. Wil blijkt echter dit jaar vroeger naar huis terug te gaan en wel op de dag dat wij aankomen. Effe buurten en een pierengreep lenen is er dus niet bij. We zien Wil waarschijnlijk nog op het vliegveld van Trondheim. Hij komt daar bijna gelijk met ons aanen we moeten beiden een paar uurtjes wachten. Hij moet wachten op zijn vlucht naar NL en wij op de bus naar Namsos. Voor een greep moeten we dus in de schuur bij Karl Oddvar gaan scharrelen, want Rene dacht er ooit daar ook één gezien te hebben.