Dag 2: Uitslapen, zaken regelen en vis vangen!
Gisterenavond om ca 23:00 kwamen we met de postboot aan op Leka. Na het vliegen dus 3 uur met de bus en daarna nog 2 uur met die snelle postboot (de hurtigbåt; kruissnelheid 50 km/u). Buiten op zee stond nog windkracht 5 a 6. Toen we een stukje over open zee moesten bleek dat de golven van de hardere wind eerder op de dag nog niet weg waren. Al snel ging het gas eraf en ging het op sommige momenten nog maar met 20 km/u en voelden we ons op sommige momenten gewichtsloos. Gelukkig duurde dat maar een half uurtje.
Al met al een heel voorspoedige en relaxte manier om er te komen. Het lijkt veel gedoe, maar dat valt eigenlijk best wel mee. We vlogen SAS-plus omdat we dan 46 kg ruimbagage mochten meenemen (de hengelsportspullen moeten toch ook mee). SAS-plus heeft daarnaast als voordeel dat je ruim zit voorin het toestel, goed gevoed en geweterd wordt. SAS heeft voor het weteren een speciaal biertje. Heerlijk bitter biertje; Mikkeler.
Hebben we er een paar van genomen. Zo nu en dan hadden we wel het idee met George op pad te zijn. Wim blijkt net zo’n kliko te zijn. Heeft de lunch uit het ene vliegtuig nog niet verteerd en zit in het andere vliegtuig al weer aan de snacks. Nog maar net geland op Trondheim stond hij al weer voor de worstenkraam zich te verlekkeren aan bacon-worsten (normaal het handelsmerk van Zeepier) en in de bus en op de boot moeten zijn meegebrachte bolletjes er aan geloven.
Eenmaal in het huis nog snel de meeste dingen uitgepakt en toen lekker slapen. Vanmorgen lekker uitgeslapen. Het waait nog best hard met zo nu en dan pittige buien. De rest van de spullen uitgepakt en de hengels in orde gemaakt. Bjorn Harald gebeld dat we fietsen wilde huren. Die kwam hij om een uurtje of 13:00 brengen. Karl Oddvar gebeld en die bleek net met de boot van 11:00 uur thuis te zijn gekomen. Zeepier en Niels zijn met de fiets boodschappen gaan doen. Om ca 16:00 uur nog maar een uurtje gaan vissen. Een mooie kabeljauw, een kleine roodbaars en wat koolvissen als resultaat. We hebben in elk geval wat te eten morgen. Vanavond bestaat het diner uit smörrebröd van gerookte zalm met zelfgemaakte honingmosterdsaus op geroosterd brood.
Daarbij een paddestoelensoepje. De koppen en graten gaan morgen in de krabbevallen die Karl Oddvar komt brengen. Ook zal hij in zijn schuur kijken of hij daar een goede greep heeft om wadwormen te steken.
Klaar voor vertrek en onderweg
08:00 uur: Ik (Rene) heb de mannen vanochtend uitgezwaaid...er werd wel raar gekeken door de beveiliging dat Willem met die grote bazoeka op Schiphol rondliep. De incheck verliep voorspoedig en de mannen hebben genoten van de gratis drank (ook alcoholisch
) en broodjes in de lounge van de SAS....het is te hopen dat het vliegtuig nog van de grond komt.
UPDATE 11:00 uur: Ze zijn los gekomen van de grond...of Dirk helemaal helder was weet ik niet, hij sms-te dat er een dooie meeuw op de startbaan lag. In dat rode vliegtuigje zitten ze.
UPDATE 12:00: De mannen zijn alweer geland in Kopenhagen, de service was goed aan boord.....piepers met ingelegde zalm en bier??!. Ze moeten nu ff wachten op de aansluiting naar Trondheim die om 13:00 uur vertrekt.
Update 12:45 uur: De mannen zijn alweer ingechecked voor de vlucht naar Trondheim..de vliegtuigen worden al kleiner.
Update 13:45 uur: En ze vliegen alweer: nu naar Trondheim.
UPDATE 15:00 uur Nou de heren zijn geland in Trondheim...het is een wonder dat ze nog kunnen lopen, er moest weer worden gegeten en gedronken aan boord. Nu wachten ze op de bus naar Namsos (16:40 tot 19:47 uur) en moeten ook nog op de snelle ferry naar Leka in het donker die om 20:45 uur vertrekt, geplande aankomst 22:50 uur. Het taaie stuk komt nu pas lijkt mij.
Kleine correctie op het vorig bericht!!!!!!
Zeepier wil toch graag een correctie maken op het vorig bericht. De uitslag van de drugstest was wel degelijk positief. Zowel op Willem zijn stuur als zijn versnellingspook werden sporen van heroine aangetroffen. Dat dit niet verder tot problemen leidde was alleen te danken aan het berouwbare uiterlijk van Willem. Daarnaast waren de sporenzo vaag dat verder zoeken geen zin had (denken we maar).Zijn reisgenotenin zijn auto had hij niets aan: zij deden net of ze hem niet kenden! Ze verstonden (net als Willem overigens) ineens geen Duits meer!
Je kunt zeggen wat je wil, ik snap wel iets van die Duitsers. Als je toch naar onderstaande foto kijkt dan bekruipt je toch wel een beetje een Penoze gevoel. Zeker als je dan ziet dat alles bij die man ruikt naar kruidnagels die hij in 1957 (!) in opdracht van Hare Majesteit de Koningin zelf is gaan ophalen in Nieuw Guinea. Er zal maar aangebeld worden bij je thuis; je doet de deur open en ziet dit beeld voor je. Ik denk dat je gelijk plat op de grond ligt!
Maar goed we moeten het er mee doen en het gaat zeker lukken. Hij is alleen een propeller vliegtuig gewent (volgens mij moest je die in die tijd nog aanlopen!). We nemen genoeg plastik mee om alles op te vangen!
Rene gaat niet mee ......
Helaas helaas helaas....door familie omstandigeheden kan ik niet mee. Het is erg hectisch geweest met Conny haar moeder en daarom laat ik het weekje Leka verstek gaan.
MAAR er is een passende vervanger gevonden: Willem gaat nu mee met Zeepier & zoon. En ik kan nu optreden als mede-blogger op dit blog en vanuit NL (on)zinnige bijdragen leveren. Het wordt meteen spannend bij vertrek vanaf Schipol want Willem heeft een reputatie bij de douane...hij werd al eens aangehouden in Duitsland waarbij zijn auto werd onderworpen aan een veegtest op heroine. Uiteraard viel die negatief uit....maar zoals we weten lopen er op Schiphol honden rond met een scherpe neus...Het is te hopen dat Willem zijn geld niet in dat doosje met kruidnagel-lucht heeft verstopt anders kan het reisgezelschap wel eens een naar een heel andere bestemming verhuizen.
Desalniettemin wens ik de mannen weing wind en veel vis toe...zodat mijn lege nieuwe vriezerje toch nog wat vis mag ontvangen.
Is die er, of is die er niet?
Het is weer eens zover. Karl Oddvar reageert al een tijdje niet meer op sms’jes. Dat komt wel eens meer voor omdat hij op zijn werk zijn gewone telefoon niet mag gebruiken omdat die niet explosieveilig is. Meestal betekent dat hij dan op zee zit (hij werkt nu op een olietanker).
In een van zijn vorige sms’jes gaf hij aan dat het schip waarop hij voorheen werkte op 12 september naar Maleisië zou vertrekken en dat hij ging werken op een schip dat nog in Singapore lag, maar dat wordt overgevaren naar de Noordzee. Wat blijkt nu: hij zit op dat schip. Rene zag dat hij zo nu en dan wel actief was op Facebook en stuurde hem dus via dat medium een berichtje. Ja hoor, bijna hetzelfde als we eerder gehad hebben; hij is pas begin oktober weer thuis als wij er al zijn. Maar met een typische Karl Oddvar reactie zegt hij: dat het allemaal geen probleem is want jullie weten alles wel te vinden in huis en je weet waar de boten liggen. En oh ja, in het huis ligt wel ergens beddegoed (dacht hij)!
Op het sportviskampLeka Camping zitten Piet en Wil vaak. Piet komt vaak meerdere keren per jaar naar Leka en dan ook regelmatig tegelijk met ons. Wil woont zo ongeveer de hele zomer op Leka Camping en treedt daar op als visgids. Als we de tijd vinden gaan we nog wel eens buurten bij ze. Soms komen we ze ook wel op het water tegen. Het is schollentijd , het zou dus leuk zijn onze records eens te verbreken (dat van Zeepier is een schol van 63 cm en een schar van 42 cm). Je kunt ze vangen met vis, maar het beste aas is wadwormen (geen familie van!). Het zou dus reuze handig zijn als we de beschikking hadden over een pierengreep (te zwaar om mee te nemen als bagage!).
Op Leka Camping staat er één weten we van Piet en Wil. Piet is echter net terug van Leka. We hadden hoop dat Wil er nog was. Wil blijkt echter dit jaar vroeger naar huis terug te gaan en wel op de dag dat wij aankomen. Effe buurten en een pierengreep lenen is er dus niet bij. We zien Wil waarschijnlijk nog op het vliegveld van Trondheim. Hij komt daar bijna gelijk met ons aanen we moeten beiden een paar uurtjes wachten. Hij moet wachten op zijn vlucht naar NL en wij op de bus naar Namsos. Voor een greep moeten we dus in de schuur bij Karl Oddvar gaan scharrelen, want Rene dacht er ooit daar ook één gezien te hebben.Wat gaan we allemaal doen op Leka?
Als we op Leka zijn vertoeven we overdag eigenlijk altijd op zee. Elke dag ‘s morgens weg en pas ’s avonds weer terug. We nemen eigenlijk nooit tijd voor iets anders. Ja, als er teveel windwas zijn we wel eens met de auto een stukkie gaan rijden. Kijk, teveel wind gaat in de meeste gevallen samen met veel regen; pokkeweer dus. Ook hebben we een keer (toen was er alleen veel wind) geprobeerd op forel te gaan vissen in het meertje op de berg. Dat was toen helaas nog bevroren (eind april!). Al jaren prijken op het lijstje met dingen te doen op Leka het fietsen van een rondje om het eiland, forelvissen, kantvissen op zeeforel, bezoeken van bezienswaardigheden alsbijvoorbeeld Lekamøya en het geologie cq stenen museum van Jostein Hiller of iets dergelijks.
Dit jaar moet dat dus echt gebeuren. We hebben ons nu echt voorgenomen om er meerdere dagenmet de fiets op uit te trekken, wat te wandelen en te gaan forelvissen in het meer (dat nu nooit bevroren kan zijn!). Dat laatste is ook tevens een aardige wandeling. Tussendoor of tijdens deze activiteiten zal er ook best nog wel een momentje zijn om bijvoorbeeld ergens vanaf de kust wat te vissen. Dus niet elke dag de zee op. We gaan dit keer dus niet wachten met andere dingen te doen tot het pokkeweer is en we er met de boot niet uit kunnen. Want dan ga je er immers ook niet uit om wat anders te doen!
Trouwe lezers zullen denken; we lezen helemaal niets over het eten dit keer? Misschien is Zeepier wel op dieet? Inderdaad is de voedselvoorziening dat dit keer wat onderbelicht in deze blog. We moeten het dit keer in elk geval ook doen met wat we in de buurt hebben. Dus veel vis. Misschien in het begin nog een krabbekooi zetten zodat we ter afwisseling ook nog een keer een maaltje met krab eten. Een keer een viscurry maken.
Indonesische viscurry
Er zal vast wel makreel te vangen zal zijn. Daar moeten we toch achteraan om alvast een aasvoorraad voor volgend jaar aan te leggen. Echt kakelverse makreel is heel erg lekker! Die vindt je in NL dus nooit.
Oosterse makreel uit de oven
Of gebakken makreel met doppers en gebakken piepers.
Natuurlijk is er ook kabeljauw, pollak, schelvis, schar en schol. Verder zal er in de vriezer van de supermarkt desnoods ook wel vlees liggen. Anders wordt het vegetarisch. Zeepier heeft nog wel een mooi vegetarisch recept liggen voor bloemkool met een saus van gekookte parelgort, overjarige cheddar en creme fresh. Geen nood dus! Zie je wel, we komen dagen te kort om alles te eten. We redden ons wel!
Oh jee oh jee; krijgen we alles mee?
Totaal mogen we als bagage meenemen: 6 bagagestukken van gemiddeld 23 kgps + 3 maal 8 kg handbagage. Moeilijk om in te schatten hoe we de spullen mee moeten nemen. Gevoelsmatig is het lastig een combinatie van gewicht en volume te maken en dus moeilijk om een goede inschatting te maken.
3 bagagestukken zijn gereserveerd voor de gezamenlijk zaken: 1 koelbox met wat eten en drinken voor de 1e dagen, 1 tas met visspullen en 1 bundel hengelkokers (stevig met ducktape aan elkaar verbonden tot 1 bagagestuk).
Je eigen spullen moeten dus in je eigen tas/koffer: een volumineus drijfpak, je kleding, toiletspullen, een zoetwater spinmolen, een 30lbs reel, een spinmolen voor op zee en de kokers met de reishengels. Gelukkig is er ook nog 8 kg handbagage mee te nemen. Dat alles inpakken wordt nog een hele puzzel; misschien niet eens wat betreft gewicht, maar vooral vanwege het volume!
Met Karl Oddvar de normale communicatie. Wij sturen een sms en hij reageert niet. Wij sturen nog eens een sms en hij blijft zwijgen. Wij denken: hij zit zeker op zee en proberen daarachter te komen door een sms aan het nummer van zijn taxibedrijf (ja, dat doet hij er ook nog bij!) te sturen. Dan ineens toch een bericht. Nee, hij zit niet op zee. Het schip (olietanker) waarop hij werkte is klaar op de Noordzee en is onderweg naar Hong Kong. Ondertussen komt er een andere tanker van Maleisië naar de Noordzee en zal hij daarop aan het werk gaan. Geplande aankomst in Noorwegen van die tanker is 12 september. Goeie kans dus dat Karl Oddvar er niet is als wij er zijn. Geen probleem zegt hij. Jullie weten waar het huis staat, waar de sleutel is, waar de spullen liggen en waar de boten zijn. Je red je wel!
Fietsenhuren is (naar wij denken wel) geregeld. Ook hier weer een verrassing. We sturen een sms daarover aan de verhuurder Bjorn Harald -die we kennen- en dan reageert zonder verdere uitleg ene Gretha (zijn vrouw?) met de mededeling dat we er wel uit zullen komen wat betreft frame-maten (er zitten twee nogal lange heren bij) en huurprijs. Ineens bedenken we dat we Bjorn Harald in mei ook niet gezien hebben (mystery?).
Plannen hebben we zat. Schol en scharbejagen, zo mogelijk heilbot vangen, achter zeeforel aan, een voorraadje makreel als aas voor volgend jaar aanleggen, forelvissen in de zoetwatermeertjes op het eiland en een paar kantstekken aan de westkant van Leka uit proberen. Natuurlijk laten we de kabeljauw, pollak en leng ook niet met rust. Nu maar hopen dat het weer alles toelaat en we dat we ons een beetje kunnen beheersen en niet op één soort blijven hangen!
Zucht, we kunnen bijna niet wachten!
Welkom op mijn Reislog!
Hallo en welkom op mijn reislog!
Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.
Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.
Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!
Leuk dat je met me meereist!
Groetjes,
Zeepier